Saturday, December 13, 2014

Memori Suka Duka 2013

Assalamualaikum

2013. Satu tahun yang amat memeritkan dan banyak ujian melanda diri ini dan keluarga. Barangkali sudah terlalu leka dengan keasyikan dunia, Allah menguji kami agar kami kembali asyik kepadaNya. Duka nya tahun 2013 biarlah berlalu dengan memori-memori yang pahit dan pedih. Dalam Allah menguji kita, pasti ada ganjaran yang lebih baik di sebalik ujian itu. Tak lengkaplah kemanisan keluarga andai tiada kepahitan dalam keluarga. Kepahitan itu jugalah yang menyatukan kami sekeluarga. Seolah-olah diberikan atmosfera yang baru untuk kami bernafas.

Dari ujian Allah itu juga lah, diri ini mula muhasabah, agar sentiasa menjaga hubungan baik dengan Nya dan berbuat baik kepada ibu bapa. Sesungguhnya dua perkara tersebut adalah antara perkara mahmudah yang Allah redhai dan berkati. Semakin rapat hubungan kami sekeluarga, semakin kerap diri ini mengadu masalah kepada bonda tersayang. Alhamdulillah, setiap aduan yang diceritakan, pasti dibalas dengan kata nasihat dan kata motivasi agar diri ini kekal positif dan bergantung pada Allah. 

Tahun 2013. Tahun paling tidak produktif buat diri  ini. Tidak mendapat tawaran kerja, tidak mendapat tawaran menyambung pengajian dan tidak mendapat tawaran bertukar status (hehehehehehehehe). Agaknya masih ada kekurangan pada diri ini. Mungkin gara-gara keputusan di USM dulu kurang memuaskan, tiada tawaran melanjutkan pengajian. Ada juga rakan kata " Aik? Tak dapat kerja lagi?". Agak sentap dan terasa di hati. Sampai ambil masa yang lama untuk bertegur sapa dengan rakan itu. Tetap terbaca satu kata-kata ustaz Don. " andai kita masih belum mendapat perkerjaan, mungkin ade sesuatu yang lebih baik untuk kita" (lebih kurang gitu ayatnya). 

Apa-apa pun, tahun 2013 adalah tahun diri ini bersama keluarga 365 hari penuh. Maka dapat lah berbakti kepada rumahtangga dari segi urusan makan, rumah dsb. Alhamdulillah, dapat mengasah skill memasak, mengemas rumah meskipun tidaklah sehebat umi.  Syukur juga, Afiah dapat keputusan 5 A untuk UPSR dan Mumtaz untuk PSRA. Disebalik perkara yang terjadi pasti ada kegembiraan. Di sebalik kesenangan pasti ada kepahitan. Moga kita yang diuji oleh Allah agar terus sabar dan cekal menghadapinya. Letakkan segala kebergantungan kepada yang Maha Esa. 




Sekadar gambar hiasan =D

Sekian...

Anees Chan

No comments:

Post a Comment