Friday, March 22, 2013

Tudung Bawal

Assalamualaikum...

Kakak-kakak, adik-adik, puan-puan, cik-cik...terutama yang menutup aurat... Kebiasaan nye... Selendang atau pun skaf akan digunakan untuk menutup dan melindungi aurat. Normaliti di Malaysia, tudung bawal sudah menjadi satu trend dan mungkin budaya masyarakat Islam di Malaysia. Negara sebelah seperti Indonesia dan Thailand pun tak terkecuali.

Tudung bawal atau name matsaleh nye adalah voile. Sejenis fabrik kapas dan nipis. Kalau di pasaran, ada bawal no.1 , bawal no.2 , bawal akhbar, bawal china dan yang paling latest tak latest, bawal Indonesia. Kualiti bagus harga pun bagus jugak kan... =)

Masa matrix dulu pernah pakai bawal China, tak sampai setengah jam,herot-berot sudah,lilin dengan starch pun x mampu nak tegak kan tudung tu. Senang cerita pakai je bawal Kelantan (pinjam umi punya... =)... Mula masuk USM, mula lah trend tudung bawal Indonesia dan bawal printed. Macam2 ade. Kiranya tudung bawal pun nak gerak seiring dengan dunia semasa.

Bawal no. 2... Tudung senget...hohohoho

Bawal Indonesia.... Oklah kualiti nye... Tapi kena starch lepas 2 3 kali basuh

Bawal tone...kualiti bawal no. 2
Kalau dulu bawal mesti ade sulam mesin yang tebal, lebar, batu blink2, bawal KLCC la..Mata air la... tapi sekarang masyarakat lebih minat sesuatu yang lebih ringkas dan menarik... Alhamdulillah...sempat membeli beberapa tudung bawal daripada online seller.... Ade yang murah dan mahal. Semua bergantung pada kualiti.

Sekarang, saya lebih selesa pakai bawal... Plus dulu pakai tudung sarung, jerawat membiak dengan banyak bawah dagu.. Pakai bawal, dah tak membiak da...Bawal ni mesra angin kot..Hehehehehe

Sekian sahaja ngomelan nye...

Assalamualaikum




Anees Chan

No comments:

Post a Comment